
Μέγαρο Δεληγιώργη (πρώην Ταινιοθήκη της Ελλάδας) επί των οδών Ακαδημίας & Κανάρη, Ernst ZillerΣυντήρηση και αποκατάσταση οροφογραφιών και τοιχογραφιών.
Το κτήριο επί των οδών Ακαδημίας και Κανάρη 1, ανήκε στον Λεωνίδα Δεληγιώργη (δικηγόρος-πολιτικός) αδελφό του έξι φορές πρωθυπουργού Επαμεινώνδα Δεληγιώργη, ο οποίος το χρησιμοποίησε και σαν γραφείο.
Κτίστηκε μεταξύ 1880-1890, αν και πηγές αναφέρουν πιο πιθανό τις αρχές της δεκαετίας του 1880 από τον
Τα σχέδια του τριώροφου αρχοντικού είχαν ανατεθεί στον Ερνέστο Τσίλερ. Είναι έργο της ωριμότητάς του και ακολουθεί τις επιταγές της γαλλικής art nouveau. Η βάση του ισογείου έχει ντυθεί από μεγάλες πέτρες, αγαπημένο υλικό του Τσίλερ. Η κύρια είσοδος τοποθετήθηκε προς την οδό Κανάρη, παρόλο που ήταν υποδεέστερη σε σχέση με την Ακαδημίας. Ελάχιστα είναι τα στολίδια της πρόσοψης, σε αντίθεση με τα υπερφορτωμένα αρχοντικά της εποχής. Χαρακτηριστικό είναι το υπερυψωμένο τοξωτό πρόπυλο της κύριας εισόδου από την οδό Κανάρη, ενώ το ίδιο μοτίβο ακολουθεί και η σειρά των παραθύρων του πρώτου ορόφου. Αντίθετα, τα παράθυρα του άνω ορόφου αν και συμμετρικά τοποθετημένα, δεν είναι τοξωτά ενώ διαθέτουν και πιο λιτή διακόσμηση.
Σημερινός ιδιοκτήτης του μεγάρου είναι το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, που το απέκτησε το 1963 από τους κληρονόμους του Λ. Δεληγιώργη. Από το 1965 και για περισσότερα από τριάντα χρόνια στέγασε την περίφημη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Είναι μορφωτικό ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου και ο πλήρης τίτλος της είναι «Αρχείο Ταινιών Ελλάδος», με βάση το διάταγμα του 1963.
Στη διάρκεια της δικτατορίας η λέσχη απειλήθηκε με έξωση, καθώς το Ταμείο ήθελε να αξιοποιήσει το γωνιακό οικόπεδο-φιλέτο. Τα σχέδια προέβλεπαν την κατεδάφιση του νεοκλασικού και την ανέγερση πολυώροφου κτιρίου γραφείων, με στιλ ανάλογο με αυτά που υπάρχουν στην απέναντι πλευρά της οδού Ακαδημίας. Τα σχέδια μάλιστα είχαν δημοσιευτεί σε εφημερίδες της εποχής αλλά ευτυχώς δεν προχώρησαν.
Το 1997 μια πυρκαγιά παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο το Μέγαρο.
Στο πλαίσιο της συντήρησης και αποκατάστασης των οροφογραφιών και των τοιχογραφιών του «Μεγάρου Δεληγιώργη», πραγματοποιήθηκαν οι εξής εργασίες:
1. Φωτογραφική τεκμηρίωση πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος των επεμβάσεων.
2. Αποκάλυψη και καθαρισμός της ζωγραφικής και γύψινης επιφάνειας.
3. Στερέωση χρωστικών και απολεπισμένου ζωγραφικού στρώματος.
4. Οπλισμός των περιοχών που εμφανίζουν πρόβλημα στερεότητας.
5. Στερέωση υποστρώματος οροφής (κονίαμα).
6. Στερέωση υποστρώματος κατακόρυφων τοίχων (κονίαμα).
7. Στερέωση γύψινου υποστρώματος – Συγκόλληση του γύψινου διακόσμου.
8. Πλήρωση απωλειών και ρωγμών.
9. Φασματογραφία Ramman.
10. Αισθητική αποκατάσταση - αναπαραγωγή ζωγραφικού διακόσμου.
Κτίστηκε μεταξύ 1880-1890, αν και πηγές αναφέρουν πιο πιθανό τις αρχές της δεκαετίας του 1880 από τον
Τα σχέδια του τριώροφου αρχοντικού είχαν ανατεθεί στον Ερνέστο Τσίλερ. Είναι έργο της ωριμότητάς του και ακολουθεί τις επιταγές της γαλλικής art nouveau. Η βάση του ισογείου έχει ντυθεί από μεγάλες πέτρες, αγαπημένο υλικό του Τσίλερ. Η κύρια είσοδος τοποθετήθηκε προς την οδό Κανάρη, παρόλο που ήταν υποδεέστερη σε σχέση με την Ακαδημίας. Ελάχιστα είναι τα στολίδια της πρόσοψης, σε αντίθεση με τα υπερφορτωμένα αρχοντικά της εποχής. Χαρακτηριστικό είναι το υπερυψωμένο τοξωτό πρόπυλο της κύριας εισόδου από την οδό Κανάρη, ενώ το ίδιο μοτίβο ακολουθεί και η σειρά των παραθύρων του πρώτου ορόφου. Αντίθετα, τα παράθυρα του άνω ορόφου αν και συμμετρικά τοποθετημένα, δεν είναι τοξωτά ενώ διαθέτουν και πιο λιτή διακόσμηση.
Σημερινός ιδιοκτήτης του μεγάρου είναι το Μετοχικό Ταμείο Πολιτικών Υπαλλήλων, που το απέκτησε το 1963 από τους κληρονόμους του Λ. Δεληγιώργη. Από το 1965 και για περισσότερα από τριάντα χρόνια στέγασε την περίφημη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Είναι μορφωτικό ίδρυμα ιδιωτικού δικαίου και ο πλήρης τίτλος της είναι «Αρχείο Ταινιών Ελλάδος», με βάση το διάταγμα του 1963.
Στη διάρκεια της δικτατορίας η λέσχη απειλήθηκε με έξωση, καθώς το Ταμείο ήθελε να αξιοποιήσει το γωνιακό οικόπεδο-φιλέτο. Τα σχέδια προέβλεπαν την κατεδάφιση του νεοκλασικού και την ανέγερση πολυώροφου κτιρίου γραφείων, με στιλ ανάλογο με αυτά που υπάρχουν στην απέναντι πλευρά της οδού Ακαδημίας. Τα σχέδια μάλιστα είχαν δημοσιευτεί σε εφημερίδες της εποχής αλλά ευτυχώς δεν προχώρησαν.
Το 1997 μια πυρκαγιά παραλίγο να βάλει σε κίνδυνο ολόκληρο το Μέγαρο.
Στο πλαίσιο της συντήρησης και αποκατάστασης των οροφογραφιών και των τοιχογραφιών του «Μεγάρου Δεληγιώργη», πραγματοποιήθηκαν οι εξής εργασίες:
1. Φωτογραφική τεκμηρίωση πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος των επεμβάσεων.
2. Αποκάλυψη και καθαρισμός της ζωγραφικής και γύψινης επιφάνειας.
3. Στερέωση χρωστικών και απολεπισμένου ζωγραφικού στρώματος.
4. Οπλισμός των περιοχών που εμφανίζουν πρόβλημα στερεότητας.
5. Στερέωση υποστρώματος οροφής (κονίαμα).
6. Στερέωση υποστρώματος κατακόρυφων τοίχων (κονίαμα).
7. Στερέωση γύψινου υποστρώματος – Συγκόλληση του γύψινου διακόσμου.
8. Πλήρωση απωλειών και ρωγμών.
9. Φασματογραφία Ramman.
10. Αισθητική αποκατάσταση - αναπαραγωγή ζωγραφικού διακόσμου.
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Πριν | Μετά | ||
---|---|---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |||