
DEPARTURE BULEVARD"Το νέο Εθνικό Θέατρο"
Το αναπαλαιωμένο κτίριο του Τσίλερ στο πνεύμα της όψιμης Αναγέννησης.
Το κτίριο του Εθνικού Θεάτρου αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής ιστορίας των Αθηνών. Συγκαταλέγεται στα αξιολογότερα μνημειακά κτίρια του 19ου αιώνα.
Είναι λιθόκτιστο και επηρεασμένο, όσον αφορά στον εσωτερικό του διάκοσμο, την πρώτη κυρίως όπερα του Σέμπερ στη Δρέσδη. Αναπτύσσεται σε επιφάνεια 16.500 τ.μ και αποτελείται από το διατηρητέο κτίριο του Ερνέστου Τσίλερ, την Κεντρική σκηνή, το κτίριο της Νέας Σκηνής που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1960 και τα πρόσφατα ανεγερθέντα κτίρια της Σκηνής και της Επέκτασης.
Στο οικόπεδο του Νικολάου Θων αναλαμβάνει το 1887 ο Ε. Τσίλερ να σχεδιάσει το Βασιλικό θέατρο. Το 1908 θα μετονομαστεί σε Εθνικό και θα παραδοθεί σε κοινή χρήση. Το 1941 ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός της σκηνής του Εθνικού θεάτρου, με την κατασκευή της κυκλικής σκηνής, όμως το 1981 το κτίριο πλήττεται από σεισμό. Μετά από αυτό το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε με αυτεπιστασία σε επισκευαστικές-ενισχυτικές εργασίες. Με το σεισμό του 1999 όμως κλείνει n Κεντρική Σκηνή που θεωρείται επικίνδυνη. Το Μάρτιο του 2006 ανατέθηκε στην εταιρεία «Θόλος» και στην εταιρεία συντήρησης και αποκατάστασης έργων πολιτιστικής κληρονομιάς «Αειναές».
Σήμερα αναβαθμίστηκε ο χώρος σκηνικής και εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης έγιναν στον ξύλινο και ζωγραφικό διάκοσμο που περιβάλλει το άνοιγμα της σκηνής, καθώς και σ' αυτόν των ξύλινων στηθαίων σε εξώστες και θεωρεία. Στο φως ήρθαν 1.500 τ.μ. ζωγραφικού διακόσμου και συντηρήθηκαν, ενώ άλλα 5.000 τ.μ. αναπαράχθηκαν. Στην Κεντρική Σκηνή συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν: ο ξύλινος και ζωγραφικός διάκοσμος που περιβάλλει το άνοιγμα της σκηνής, τα ξύλινα στηθαία των εξωστών και θεωρείων, με βάση τα σχέδια Τσίλερ, ο εκπληκτικός ζωγραφικός διάκοσμος του ρόδακα της οροφής, τα μεταλλικά κάγκελα και οι κουπαστές, τα διακοσμητικά πλακάκια. Ακόμη και τα μπρούτζινα πόμολα στάλθηκαν σε χυτήριο για αναπαραγωγή. Δεκάδες υποστηρικτικοί χώροι προκύπτουν και στις δύο Σκηνές: καμαρίνια στη νέα κατασκευή στην επέκταση πάνω από τους υπόγειους χώρους στάθμευσης σε τρία επίπεδα, χώροι για δοκιμές και μακιγιάζ, εργαστήρια, εργαστήρια περουκών, ραφεία, πλυντήρια, σιδερωτήρια, ξυλουργεία, βαφεία κ.ά. Υπάρχει επίσης πρόβλεψη για χώρους ανάπαυσης και παραμονής του προσωπικού στο ισόγειο της νέας επέκτασης και αποδυτήρια ταξιθετών.
Των Γ. Παυλόπουλου και Μ. Χατζηνικολάου
Το κτίριο του Εθνικού Θεάτρου αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής ιστορίας των Αθηνών. Συγκαταλέγεται στα αξιολογότερα μνημειακά κτίρια του 19ου αιώνα.
Είναι λιθόκτιστο και επηρεασμένο, όσον αφορά στον εσωτερικό του διάκοσμο, την πρώτη κυρίως όπερα του Σέμπερ στη Δρέσδη. Αναπτύσσεται σε επιφάνεια 16.500 τ.μ και αποτελείται από το διατηρητέο κτίριο του Ερνέστου Τσίλερ, την Κεντρική σκηνή, το κτίριο της Νέας Σκηνής που κατασκευάστηκε την δεκαετία του 1960 και τα πρόσφατα ανεγερθέντα κτίρια της Σκηνής και της Επέκτασης.
Στο οικόπεδο του Νικολάου Θων αναλαμβάνει το 1887 ο Ε. Τσίλερ να σχεδιάσει το Βασιλικό θέατρο. Το 1908 θα μετονομαστεί σε Εθνικό και θα παραδοθεί σε κοινή χρήση. Το 1941 ολοκληρώνεται ο εκσυγχρονισμός της σκηνής του Εθνικού θεάτρου, με την κατασκευή της κυκλικής σκηνής, όμως το 1981 το κτίριο πλήττεται από σεισμό. Μετά από αυτό το υπουργείο Πολιτισμού προχώρησε με αυτεπιστασία σε επισκευαστικές-ενισχυτικές εργασίες. Με το σεισμό του 1999 όμως κλείνει n Κεντρική Σκηνή που θεωρείται επικίνδυνη. Το Μάρτιο του 2006 ανατέθηκε στην εταιρεία «Θόλος» και στην εταιρεία συντήρησης και αποκατάστασης έργων πολιτιστικής κληρονομιάς «Αειναές».
Σήμερα αναβαθμίστηκε ο χώρος σκηνικής και εργασίες συντήρησης και αποκατάστασης έγιναν στον ξύλινο και ζωγραφικό διάκοσμο που περιβάλλει το άνοιγμα της σκηνής, καθώς και σ' αυτόν των ξύλινων στηθαίων σε εξώστες και θεωρεία. Στο φως ήρθαν 1.500 τ.μ. ζωγραφικού διακόσμου και συντηρήθηκαν, ενώ άλλα 5.000 τ.μ. αναπαράχθηκαν. Στην Κεντρική Σκηνή συντηρήθηκαν και αποκαταστάθηκαν: ο ξύλινος και ζωγραφικός διάκοσμος που περιβάλλει το άνοιγμα της σκηνής, τα ξύλινα στηθαία των εξωστών και θεωρείων, με βάση τα σχέδια Τσίλερ, ο εκπληκτικός ζωγραφικός διάκοσμος του ρόδακα της οροφής, τα μεταλλικά κάγκελα και οι κουπαστές, τα διακοσμητικά πλακάκια. Ακόμη και τα μπρούτζινα πόμολα στάλθηκαν σε χυτήριο για αναπαραγωγή. Δεκάδες υποστηρικτικοί χώροι προκύπτουν και στις δύο Σκηνές: καμαρίνια στη νέα κατασκευή στην επέκταση πάνω από τους υπόγειους χώρους στάθμευσης σε τρία επίπεδα, χώροι για δοκιμές και μακιγιάζ, εργαστήρια, εργαστήρια περουκών, ραφεία, πλυντήρια, σιδερωτήρια, ξυλουργεία, βαφεία κ.ά. Υπάρχει επίσης πρόβλεψη για χώρους ανάπαυσης και παραμονής του προσωπικού στο ισόγειο της νέας επέκτασης και αποδυτήρια ταξιθετών.
Των Γ. Παυλόπουλου και Μ. Χατζηνικολάου