
Ι.Ν. ΑΓ. ΕΛΕΟΥΣΑΣ 14ος - ΤΗΛΟΣ (ΑΡΝΟΣ)"Μελέτη συντήρησης και αποκατάστασης των αγιογραφιών"
Ιστορικά στοιχεία - αρχιτεκτονική ναού
Το ναΐδριο της Παναγίας Ελεούσας (14ος αι.) στο Μικρό Χωριό της Τήλου, είναι κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1999. Αντίθετα με τις περισσότερες εκκλησίες του είδους, δεν είναι τυπικό δείγμα εκκλησίας αγρού.
Είναι κτισμένο σύρριζα στο φυσικό βράχο, στις παρυφές του χειμάρρου, και μάλιστα ο νότιος τοίχος του, είναι θεμελιωμένος επάνω του. Είναι μικρών διαστάσεων 6,90 Χ 3,50 Χ 2,60 ύψος, μονόχωρο, καμαροσκέπαστο, με την είσοδο στη βόρεια πλευρά του. Χαρακτηριστικό στοιχείο, η πρόσβαση στην είσοδο και η χαμηλή πόρτα ύψους 1,00 μ. που σε υποχρεώνει να σκύψεις για να εισέλθεις στο ναΐδριο.
Η Αγία Τράπεζα, σε αντίθεση με τα περισσότερα παρόμοια ναΐδρια, είναι κτιστή σε συνέχεια με το μικρό πεζούλι της πρόθεσης. Στη βορειοδυτική γωνία και στο ίδιο επίπεδο με την τράπεζα, είναι κτισμένο μικρό άτεχνο δωρίζον κιονόκρανο.
Ο αναλημματικός τοίχος στα βόρεια, πιθανά να σχετίζεται με υποτυπώδη περίβολο.
Το ποσοστό των σωζόμενων τοιχογραφιών είναι πολύ μικρό. Διατηρούνται στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας, η Παναγία η Βλαχερνίτισσα και στο βόρειο τοίχο παράσταση στρατιωτικού αγίου, που όμως δεν μπορεί να ταυτιστεί εξαιτίας της κακής κατάστασης διατήρησής του και των προσφάτων οπλισμών με γάζες.
Από τα ευρήματα στο εσωτερικό του ναϊδρίου (μεγάλος όγκος περιττωμάτων και σκελετοί ζώων), συμπεραίνουμε ότι το ναΐδριο αποτελεί καταφύγιο των αιγοπροβάτων της γύρω περιοχής.
Το εικονογραφικό πρόγραμμα των σωζόμενων αγιογραφιών, είναι δυσδιάκριτο εξαιτίας των εκτεταμένων απολεπίσεων του ζωγραφικού στρώματος, των πολύ μεγάλων απωλειών, των διάφορων επικαθίσεων (άλατα, αιθάλη, βιολογικά), καθώς και των πρόσφατων οπλισμών με τις γάζες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η απεικόνιση στην κόγχη του ιερού, εντός του τεταρτοσφαίριου, της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας, ανάμεσα σε σεβίζοντες αγγέλους.
Στο βόρειο τοίχο, διατηρείται ολόσωμος άγιος. Δεν σώζεται επιγραφή και οι γάζες σε συνδυασμό με τις επικαθίσεις και τις απολεπίσεις του ζωγραφικού στρώματος, δεν καθιστούν εύκολη την ταύτισή του με κάποιον από τους γνωστούς αγίους. Από τα ενδύματά του και τη στάση του, θεωρούμε ότι πρόκειται για στρατιωτικό άγιο.
Το ναΐδριο της Παναγίας Ελεούσας (14ος αι.) στο Μικρό Χωριό της Τήλου, είναι κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1999. Αντίθετα με τις περισσότερες εκκλησίες του είδους, δεν είναι τυπικό δείγμα εκκλησίας αγρού.
Είναι κτισμένο σύρριζα στο φυσικό βράχο, στις παρυφές του χειμάρρου, και μάλιστα ο νότιος τοίχος του, είναι θεμελιωμένος επάνω του. Είναι μικρών διαστάσεων 6,90 Χ 3,50 Χ 2,60 ύψος, μονόχωρο, καμαροσκέπαστο, με την είσοδο στη βόρεια πλευρά του. Χαρακτηριστικό στοιχείο, η πρόσβαση στην είσοδο και η χαμηλή πόρτα ύψους 1,00 μ. που σε υποχρεώνει να σκύψεις για να εισέλθεις στο ναΐδριο.
Η Αγία Τράπεζα, σε αντίθεση με τα περισσότερα παρόμοια ναΐδρια, είναι κτιστή σε συνέχεια με το μικρό πεζούλι της πρόθεσης. Στη βορειοδυτική γωνία και στο ίδιο επίπεδο με την τράπεζα, είναι κτισμένο μικρό άτεχνο δωρίζον κιονόκρανο.
Ο αναλημματικός τοίχος στα βόρεια, πιθανά να σχετίζεται με υποτυπώδη περίβολο.
Το ποσοστό των σωζόμενων τοιχογραφιών είναι πολύ μικρό. Διατηρούνται στο τεταρτοσφαίριο της αψίδας, η Παναγία η Βλαχερνίτισσα και στο βόρειο τοίχο παράσταση στρατιωτικού αγίου, που όμως δεν μπορεί να ταυτιστεί εξαιτίας της κακής κατάστασης διατήρησής του και των προσφάτων οπλισμών με γάζες.
Από τα ευρήματα στο εσωτερικό του ναϊδρίου (μεγάλος όγκος περιττωμάτων και σκελετοί ζώων), συμπεραίνουμε ότι το ναΐδριο αποτελεί καταφύγιο των αιγοπροβάτων της γύρω περιοχής.
Το εικονογραφικό πρόγραμμα των σωζόμενων αγιογραφιών, είναι δυσδιάκριτο εξαιτίας των εκτεταμένων απολεπίσεων του ζωγραφικού στρώματος, των πολύ μεγάλων απωλειών, των διάφορων επικαθίσεων (άλατα, αιθάλη, βιολογικά), καθώς και των πρόσφατων οπλισμών με τις γάζες.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η απεικόνιση στην κόγχη του ιερού, εντός του τεταρτοσφαίριου, της Παναγίας της Βλαχερνίτισσας, ανάμεσα σε σεβίζοντες αγγέλους.
Στο βόρειο τοίχο, διατηρείται ολόσωμος άγιος. Δεν σώζεται επιγραφή και οι γάζες σε συνδυασμό με τις επικαθίσεις και τις απολεπίσεις του ζωγραφικού στρώματος, δεν καθιστούν εύκολη την ταύτισή του με κάποιον από τους γνωστούς αγίους. Από τα ενδύματά του και τη στάση του, θεωρούμε ότι πρόκειται για στρατιωτικό άγιο.