
«DEUS EXMACHINA, H μαγεία της σκηνής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά. Ένα επίτευγμα της τεχνολογίας των μηχανισμών της σκηνής του 19ου αι."
Η διερεύνηση για την ύπαρξη ζωγραφικού διακόσμου στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά άρχισε το 2004 και πραγματοποιήθηκε αρχικά από τη Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων. Οι εργασίες διερεύνησης συνεχίστηκαν από την εταιρεία συντήρησης και αποκατάστασης έργων πολιτιστικής κληρονομιάς «'’ΕΙΝΑΕΣ" Γ. Παυλόπουλος - Μ. Χατζηνικολάου ΕΕ», το Σεπτέμβριο του 2008, υπό την επίβλεψη των αρμόδιων υπηρεσιών του ΥΠ.ΠΟ (Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεωτέρων και Σύγχρονων Μνημείων, Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεωτέρων Μνημείων).
Οι διερευνητικές τομές που πραγματοποιήθηκαν σε όλους τους χώρους του θεάτρου αποκάλυψαν την ύπαρξη ζωγραφικού διακόσμου στην κύρια αίθουσα, σε 9 χώρους της Α' στάθμης και σε 4 της Β' στάθμης.
Το κτίριο -και συνεπώς και τα διακοσμητικά του στοιχεία- έχουν υποστεί πολλές επεμβάσεις σε διάφορες χρονικές περιόδους (στοκαρίσματα, επιζωγραφίσεις, επιχρίσεις κ.ά.).
Όλες οι επιφάνειες των οροφογραφιών και των τοιχογραφιών, ήταν καλυμμένες με επίχρισμα, που αφαιρέθηκε (στις ροζέτες, στις γωνίες και στις μέσες των πλευρών), προκειμένου να διερευνηθεί η ύπαρξη ζωγραφικού διακόσμου, η έκτασή του και η κατάσταση διατήρησής του.
Ο αριθμός των ζωγραφικών στρωμάτων που αποκαλύφθηκαν σε κάθε οροφή, κυμαίνονται από ένα έως τέσσερα, ενώ η κατάσταση διατήρησής τους διαφέρει από χώρο σε χώρο, αλλά και από στρώμα σε στρώμα. Γενικά, ακολουθούν την τυπική διάταξη, με τη ροζέτα στο κέντρο της οροφής και περιμετρικά αυτής να αναπτύσσεται φυτικός (ανθέμια, φυλλώματα, πλοχμοί κλπ.) ή γεωμετρικός διάκοσμος. Οι χρωστικές είναι κυρίως γαιώδεις (όμπρες. ώχρες κλπ.) και ως συνδετικό μέσο χρησιμοποιήθηκε ζωική κόλλα. Η εναπόθεση των χρωμάτων, έχει γίνει με την τεχνική του secco, δηλαδή ζωγραφική σε στεγνό κονίαμα.
Γ. Παυλόπουλος - Μ. Χατζηνικολάου Ε.Ε.
Από την Ημερίδα που οργάνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού (Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων) στις 30/10/09
Οι διερευνητικές τομές που πραγματοποιήθηκαν σε όλους τους χώρους του θεάτρου αποκάλυψαν την ύπαρξη ζωγραφικού διακόσμου στην κύρια αίθουσα, σε 9 χώρους της Α' στάθμης και σε 4 της Β' στάθμης.
Το κτίριο -και συνεπώς και τα διακοσμητικά του στοιχεία- έχουν υποστεί πολλές επεμβάσεις σε διάφορες χρονικές περιόδους (στοκαρίσματα, επιζωγραφίσεις, επιχρίσεις κ.ά.).
Όλες οι επιφάνειες των οροφογραφιών και των τοιχογραφιών, ήταν καλυμμένες με επίχρισμα, που αφαιρέθηκε (στις ροζέτες, στις γωνίες και στις μέσες των πλευρών), προκειμένου να διερευνηθεί η ύπαρξη ζωγραφικού διακόσμου, η έκτασή του και η κατάσταση διατήρησής του.
Ο αριθμός των ζωγραφικών στρωμάτων που αποκαλύφθηκαν σε κάθε οροφή, κυμαίνονται από ένα έως τέσσερα, ενώ η κατάσταση διατήρησής τους διαφέρει από χώρο σε χώρο, αλλά και από στρώμα σε στρώμα. Γενικά, ακολουθούν την τυπική διάταξη, με τη ροζέτα στο κέντρο της οροφής και περιμετρικά αυτής να αναπτύσσεται φυτικός (ανθέμια, φυλλώματα, πλοχμοί κλπ.) ή γεωμετρικός διάκοσμος. Οι χρωστικές είναι κυρίως γαιώδεις (όμπρες. ώχρες κλπ.) και ως συνδετικό μέσο χρησιμοποιήθηκε ζωική κόλλα. Η εναπόθεση των χρωμάτων, έχει γίνει με την τεχνική του secco, δηλαδή ζωγραφική σε στεγνό κονίαμα.
Γ. Παυλόπουλος - Μ. Χατζηνικολάου Ε.Ε.
Από την Ημερίδα που οργάνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού (Διεύθυνση Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων) στις 30/10/09
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |